NANNA MUNCH
sexolog , parterapeut,
underviser og forfatter


  • Hvem er jeg
    • Hvem er jeg
    • UdtaLelser
  • kontakt
  • Priser
  • Undervisning
    • Undervisning
    • Penis og vulva puder
  • foredrag
  • Klumme
  • Gruppe forløb

mellemtrin



I mellemtrinet begynder børn at blive mere bevidste på hinanden og sig selv. Flere børn kan i denne periode begynde tidlig pubertet. Det er derfor vigtigt. vi guider dem i at forstå, hvad der sker i kroppen. og hvordan de passer på hinanden, inden de står i det.



Her er Nogle af de Emner, jeg taler med børn/unge om.





Kroppens udvikling

Kroppens udseende

Pubertet

Menstruation

Hygiejne

Kønsdelenes funktion og anatomi

Hjernen

Sammenligning med andre

Samtykke og tryghed

Grænser

Følelser og kærlighed

Medier

Tryghed på nettet

Kommunikation på nettet

Graviditet - Hvad sker der?

Berøring af kønsdele

Seksuel orientering

Køn

Familiedannelser ​

Kommunikation, konflikt og mægling

Styrker i dem selv

Selvværd

Hvordan elsker man sig selv?

Social pejling

Påvirkninger udefra

Tabuer


​Brevkasse



Hvordan gør jeg i praksis?





Når jeg kommer ud og underviser, kan oplægget have et bestemt fokus som Fx: Pubertet eller Hvad sker der inde i mig? . Det er også muligt at oplægget berører forskellige emner og blot giver de unge en overordnet information om de emner, der rører sig i deres alder.


Jeg er meget bevidst om, at min undervisning skal ramme de unge, hvor de er. I en klasse eller årgang er det normalt, at der er en stor spredning på, hvor de unge er fysisk, følelsesmæssigt ,og hvor stor viden de har. Jeg er meget bevidst om religion, køn og seksuel orientering.

Det betyder, at jeg altid sørge for ikke at sætte folk i bokse eller kun taler ud fra et heteronormativt synspunkt. Jeg taler ud fra alles synspunkter .


Når I booker mig som underviser til et fast emne eller skræddersyet forløb , vil I få tilsendt et spørgeskema til den klasse, der skal deltage. Spørgeskemaet er anonymt, men giver mig et indblik i, hvor jeres elever er i forhold til det, vi skal tale om. I skemaet vil de også have mulighed for at stille spørgsmål allerede inden, undervisningen starter. Grunden til, jeg giver denne mulighed, er, at jeg kan flette svarene ind på spørgsmålene. Elever undgå derved ikke at skulle stille spørgsmål foran andre. Det kan ofte være meget grænseoverskridende for nogle at skulle række hånden op i disse emner.



Hvordan skaber jeg tryghed i min undervisning?



For at sikre at alle har den bedste oplevelse, er min undervisning bygget op med en bestemt struktur . Jeg skaber et trygt rum med fællesregler. Det kan fx være : Alle må grine af mig , ingen må grine af andre.



Jeg har den regel, at jeg kun spørger de børn, der vil spørges. Det gør, at eleverne kan slappe af og ikke skal være bange og nervøse for, jeg peger dem ud.



Jeg sikrer mig altid, at jeg må spørge ind til noget eleven fortæller. Det gør, at barnet selv styrer samtalen og ikke føler sig presset. De kan altid sige nej eller ryste på hovedet.



Hvad kan i booke





Faste oplæg



2 lektioner



I vælger ud fra et fastlagt forløb. Forløbet bliver tilpasset til, hvor jeres elever præcist er.


Er der emner, der ikke er nævnt som I har brug for, skal I blot skrive til mig. ​



Heldagsforløb



kl.8.00-13.00



Max 2 klasser pr. forløb .


Forløbet vil være en blanding af undervisning, gruppearbejde og kreativitet.

​



Skræddersyet forløb



4 lektioner



Har I specifikke tematikker i klassen børnegruppe, er det muligt at få lavet et skræddersyet forløb, der går ind og understøtter og hjælper jeres klasse. Fx Hvis I har episoder med grænseoverskridende adfærd, Kropsusikkerhed, konflikter, og usikkerheder generalt


Find priser og mængderabat her

eksempler på faste forløb





Foredrag til Forældre



Kan afholdes på skolen og online



Når barnet kommer i mellemtrin, følger der oftest en hel masse andre ting med. Det er her, vi oplever puberteten og præpubertet går i gang.


Det er ikke alle voksne, der kan huske, hvordan det var og var klar over, hvad der skete inde i vores hjerner. Det er også her, hvor nysgerrigheden kommer. Børnenes blufærdighed er ikke altid slået til endnu.


- Hvad svarer vi, når Line spørger "Hvad betyder det, når nogle boller ?"

- Hvad gør vi, når vi finder porno på vores barns browser?

- Hvad gør vi, når det er et "hormonelt monster", der vågner i vores søde barns seng?


Hvis vi lærer at tale om disse emner og forstå, hvad der sker i denne alder, kan vi som forældre give den bedste støtte. Vi kan hjælpe vores børn igennem denne forvirrende tid.


Både deres krop og hjerne er under massiv udvikling og nogle gange følges de ikke ad.




BØRNEHAVE OG INDSKOLING
UDESKOLING/EFTERSKOLER
VIDEREGÅENDE UDANNELSER
Kontakt

Certificeret Sexolog og parterapeut med
pædagogisk baggrund

Uddannet ved Sexologiskolen




Bosat på fyn.

Tilbyder undervisning og foredrag

CVR nr :42275425